Σπονδυλικη Στηλη

Προστατέψτε τον στυλοβάτη του σώματος σας!

Η σπονδυλικη στηλη είναι κυριολεκτικά η ραχοκοκκαλιά του ανθρώπινου σώματος. Αποτελεί το όργανο στήριξης και μεταφοράς της νευρικού δυναμικού  ενώ στηρίζει τον κορμό και το κεφάλι, στη λεκάνη και στα πόδια.

Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό τμήμα του ανθρώπινου σώματος το οποίο μπορεί να τραυματιστεί εύκολα. Οκτώ στους δέκα ανθρώπους κάποια στιγμή θα αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα, ενώ ενδεικτικά, το 8% του παγκόσμιου πληθυσμού πάσχει από οσφυαλγια με ισχυρούς πόνους.

Η σπονδυλικη στηλη αποτελείται από τριάντα 33 ή 34 σπονδύλους, που βρίσκονται ο ένας πάνω από τον άλλο και χωρίζονται μεταξύ τους από τους μεσοσπονδυλίους δίσκους. Κάθε γνήσιος σπόνδυλος αποτελείται από  το σώμα, το πέταλο, τις αποφύσεις και το σπονδυλικό τρήμα. Τα σώματα των σπονδύλων βρίσκονται  στην ουρά  το ένα πάνω από το άλλο και μεταξύ τους παρεμβάλλεται ο μεσοσπονδύλιος δίσκος, ενώ μεταξύ των σπονδύλων υπάρχουν τα μεσοσπονδύλια τρήματα από όπου περνούν τα νωτιαία νεύρα. Το σπονδυλικό πέταλο  βρίσκεται πίσω από το σώμα του σπονδύλου και ανάμεσά  τους δημιουργείται το σπονδυλικό τρήμα. Τα σπονδυλικά τρήματα των σπονδύλων δημιουργούν τον σπονδυλικό σωλήνα μέσα στον οποίο βρίσκεται προστατευμένος ο νωτιαίος μυελός.

Οι πόνοι στην μέση και στην πλάτη όπως πολλοί από γνωρίζουμε, είναι συχνοί και πολλές φορές αφόρητοι. Οι παθήσεις της πλάτης, γενικότερα, παρουσιάζουν ραγδαία αύξηση τα τελευταία χρόνια και κακώς, χιλιάδες ασθενείς καταφεύγουν στην αθρόα κατανάλωση φαρμάκων χωρίς μέτρο και τις περισσότερες φορές χωρίς αποτέλεσμα. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει έδαφος ο τομέας της Χειροπρακτικής, χάρις την οποία δεν χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή, ούτε δαπανηρές και επώδυνες χειρουργικές επεμβάσεις που προκαλούν φόβο στον ασθενή.


Ο Daniel David Palmer θεμελίωσε τη χειροπρακτική το 1895 στις ΗΠΑ, βασισμένος στη θεωρία ότι διορθώνοντας την κακή τοποθέτηση ή τα υπεξαρθρήματα στην σπονδυλικη στηλη, το νευρικό σύστημα μπορεί να λειτουργήσει στο βέλτιστο επίπεδο, απελευθερώνοντας έτσι την ικανότητα του οργανισμού για αυτοθεραπεία.

ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥΣ

Οι σπόνδυλοι ανάλογα με τη θέση τους στη σπονδυλικη στηλη μετρώντας τους από άνω προς τα κάτω χωρίζοναι σε 7 αυχενικούς, 12 θωρακικούς, 5 οσφυϊκούς , 5 ιερούς και 3 κοκκυγικούς. Πολλές από τις ασθένειες που εκδηλώνονται στη σπονδυλικη στηλη είναι παθολογικής φύσεως και προκαλούνται μετά από υπέρμετρες κυρτώσεις της. Συγκεκριμένα:

  • Σκολίωση:είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που προκαλεί παραμόρφωση, στροφή και πλάγια κλίση των σπονδύλων με αποτέλεσμα η σπονδυλικη στηλη να παίρνει σχήμα S ή C. Ο όρος προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη σκολιός, σκώληξ που σημαίνει στραβός, όχι ευθύς. Ενδείξεις σκολίωσης έχουμε όταν υπάρχει ασυμμετρία στο επίπεδο των ώμων, προπέτεια της μιας ωμοπλάτης και μη ομαλό σχήμα της μέσης. Περίπου το 2-3% των παιδιών της σχολικής ηλικίας έχουν σκολίωση, και εμφανίζεται πιο συχνά στα κορίτσια της εφηβικής ηλικίας
  • Κύφωση: είναι η υπερβολική ανάπτυξη του θωρακικού κυρτώματος στη σπονδυλικη στηλη. Οπτικά μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι το πάνω μέρος του σώματος – ωμική ζώνη, παρουσιάζει μια κλίση προς τα εμπρός. Η κύφωση προκαλείται κυρίως λόγω κακής στάσης σώματος: της θέσης του σώματος στο γραφείο, των πολλών ωρών στον υπολογιστή, αλλά και σε γενετική ανωμαλία της σπονδυλικής στήλης.
  • Λόρδωση:είναι η υπερβολική ανάπτυξη του οσφυικού κυρτώματος της σπονδυλικής στήλης. Οπτικά μπορεί κανείς να παρατηρήσει μετατόπιση της λεκάνης και αύξηση του κυρτώματος στην οσφυϊκή μοίρα. Η κοιλιά προβάλει μπροστά και κάτω. Οι γλουτιαίοι προέχουν πίσω και πάνω. Προκαλείται από καθιστική ζωή, κληρονομική προδιάθεση, αδυναμία κοιλιακών και ραχιαίων μυών, κακή στάση του σώματος από συνήθεια.

ΟΙ ΑΡΘΡΙΤΙΔΕΣ

Οι αρθρίτιδες επηρεάζουν διάφορες αρθρώσεις του σώματος και διακρίνονται ονοματίζοντάς τες αναλόγως απο πιό σημείο του οργανισμού έχουν την αφετηρία τους όπως η οστεοαρθριτιδα,που προσβάλλει το κάτω μέρος της σπονδυλικής στήλης και των ισχίων και στην  οποία διακρίνεται από την φθορά των χόνδρων. Ο χόνδρος είναι ο ιστός που καλύπτει τις επιφάνειες στις άκρες των οστών, στο σημείο που σχηματίζονται οι αρθρώσεις. Μπορεί να προκληθεί από τραυματισμούς, μολύνσεις, υπέρμετρο βάρος του σώματος, εγκυμοσύνη, ρευματολογικές παθήσεις ή βλάβες των συνδέσμων.

Η Ρευματοειδής αρθριτιδα είναι η δεύτερη συνηθέστερη μορφή αρθρίτιδας. Σ’ αυτή τη μορφή, το ανοσοποιητικό σύστημα ανισορροπει προκαλώντας  φλεγμονή και πρήξιμο, που ξεκινάει από θύλακο των αρθρώσεων. Στη συνέχεια, τα συμπτώματα επεκτείνονται στους χόνδρους και στα οστά της σπονδυλικής στήλης.

Η αγκυλοποιητική σπονδυλαρθριτιδα είναι μία φλεγμονώδης ρευματοειδής νόσος, που ανήκει στην ομάδα των σπονδυλαρθροπαθειών και εκδηλώνεται ή με μία ιερολαγονίτιδα επεκτείνεται στην υπόλοιπη σπ. στήλη, ή αρχίζει από την αυχενο-θωρακική στήλη και η αγκύλωση επεκτείνεται προς τα κάτω.

Δύο άλλες παθήσεις είναι η σπονδυλολίσθηση και η σπονδυλόλυση. Η πρώτη αφορά τη μετατόπιση του υπερκείμενου σπονδύλου και κατά συνέπεια και της υπόλοιπης σπονδυλικής στήλης σε σχέση με τον υποκείμενο σπόνδυλο. Η δεύτερη αφορά τη  λύση της συνέχειας του σπονδύλου μεταξύ των άνω και των κάτω αρθρικών αποφύσεων. Το τμήμα αυτό ονομάζεται «ισθμός». Η λύση αφορά στις περισσότερες των περιπτώσεων και στους δύο ισθμούς και σπανιότερα παρουσιάζεται ως ετερόπλευρη.

ΧΕΙΡΟΠΡΑΚΤΙΚΗ/ΟΣΤΕΟΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Πολλές από τις απλές καθημερινές δραστηριότητές μπορούν να οδηγήσουν στην καταπόνηση στη σπονδυλικη μας στηλη. Eιδικά αν έχουμε περιττά κιλά, έχουμε κακή σχέση με την γυμναστική και κάνουμε καθιστική ζωή ή δεν ακολουθούμε τις ενδεδειγμένες προδιαγραφές ύπνου. Στις μεγαλύτερες ηλικίες, η φυσική καταπόνηση του σώματος και ο εκφυλισμός των μεσοσπονδύλιων δίσκων είναι βασικοί λόγοι.

Η χειροπρακτική, ως ιατρική του μυοσκελετικού συστήματος και ειδικότερα της σπονδυλικής στήλης έρχεται σήμερα να μας δώσει τεράστια βοήθεια για τους πόνους της ευαίσθητης ραχοκοκκαλιάς μας αφού ασχολείται με την εκτίμηση και θεραπεία των παθήσεων που οφείλονται σε μηχανική δυσλειτουργία των αρθρώσεων και των μυών και στην επίδραση τους στο νευρικό σύστημα. Ο εξειδικευμένος χειροπράκτωρ έχει την κατάλληλη εμπειρία σε ασθένειες όπως ισχιαλγίες, οσφυαλγίες, δισκοπάθειες, σκολίωση, λόρδωση, κύφωση αλλά και στο αυχενικό σύνδρομο,με τους πονοκεφάλους του, τις νευραλγίες των άκρων κ.ο.κ.

Από την πρώτη κιόλας συνεδρία, ο χειροπράκτωρας λαμβάνει το ιστορικό και εξετάζει τη σπονδυλική στήλη του ασθενή . Μέσω της ψηλάφησης, εντοπίζει τις περιοχές στη σπονδυλικη στηλη που δε αρθρούνται σωστά. Στη συνέχεια, προχωρά στην απελευθέρωση των νεύρων, διορθώνει τα υπεξαρθρήματα και ταυτόχρονα προσπαθεί να μειώσει την πίεση των τοπικών και περιφερικών νεύρων. Αυτό επιτυγχάνεται με προσαρμογές ή χειρισμούς πάνω στη σπονδυλικη στηλη αλλά και άλλες αρθρώσεις. Συχνά εφαρμόζει μια πολύ ξαφνική και απότομη κίνηση , επιφέροντας μία ανάταξη στις συγκεκριμένες αρθρώσεις.

ΠΡΟΛΗΨΗ

Μπορεί και ο ασθενής να βοηθήσει με την αλλαγή στο τρόπο ζωής του για να αντιμετωπιστεί η φθορά και τα προβλήματα που έχουν προκληθεί στη σπονδυλικη στηλη. Σε συνδυασμό με τις συνεδρίες στον χειροπράκτωρ ιατρό. Πιο συγκεκριμένα:

  • Κατά τη διάρκεια του ύπνου αποφεύγουμε να κοιμόμαστε  άβολα και  να αποφεύγουμε   υπερβολικά τεντωμένες ή κεκλιμένες θέσεις της σπονδυλικης στήλης. Η ιδανική θέση, είναι όπως ευχαριστεί το ίδιο το σώμα μας, αλλά κυρίως στο πλάι... Επιπροσθέτως, επιλέγουμε σκληρό (αλλά όχι πολύ) στρώμα όπως και μέτριας σκληρότητας ανατομικό μαξιλάρι. Είναι πολύ σημαντικό να ξεκουράζουμε το σώμα μας την νύχτα. Ένας κακός ύπνος δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο ακόμη περισσότερο τις παθήσεις της σπονδυλικης στηλης και τις δραστηριότητές μας την ημέρα.
  • Είτε βρισκόμαστε μπροστά στον υπολογιστή, είτε μπροστά στην τηλεόραση, θα πρέπει το σώμα μας να είναι τοποθετημένο σε ίσια στάση, με τα μάτια να βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με την αντίστοιχη οθόνη που χρησιμοποιούμε. Δεν καθόμαστε στο κρεβάτι γιατί οι μηροί και οι κνήμες πρέπει να σχηματίζουν μεταξύ τους ορθή ή οξεία γωνία ώστε να επιτυγχάνεται η καλή κυκλοφορία του αίματος στο σώμα μας.
  • Πραγματοποιούμε συχνά διαλείμματα ανά μία ώρα εάν κάνουμε δουλειά γραφείου, πραγματοποιώντας τυπικές διατάσεις (τεντώματα) στο σώμα μας αλλά και απλές περιστροφές στον αυχένα, το κεφάλι , τη μέση αλλά και τα χέρια μας.
  • Ακολουθούμε μια υγιεινή διατροφή για να διατηρήσουμε το βάρος μας σε φυσιολογικά επίπεδα και ταυτόχρονα να παίρνουμε τις απαραίτητες ουσίες και ιχνοστοιχεία. Οι υπέρβαροι υποφέρουν κυρίως από πόνους στη μέση από την πίεση του βάρους τους.
  • Τέλος μπορούμε να γυμναστούμε με χαμηλής έντασης και ελάχιστων κραδασμών ασκήσεις όπως το περπάτημα, ποδηλασία,σούστες ή λάστιχα και κολύμπι. Οι ασκήσεις αυξάνουν τη δύναμη και την ελαστικότητα των μυών και τους επιτρέπουν να στηρίζουν καλύτερα τη σπονδυλικη στηλη. Για το σκοπό αυτό, χρειάζεται ένα πρόγραμμα ασκήσεων που να αυξάνει σταδιακά και που θα συνοδεύεται από διατάσεις και αποθεραπεία. Βεβαίως σε χρονικές περιόδους που η σπονδυλικη στηλη υποφέρει από κάποια φλεγμονή, το σώμα χρειάζεται ξεκούραση και ανάπαυση.

 

 

Tags: σπονδυλικηστηλη, σπονδυλικη